תוכן עניינים - מעל מה נדבר במאמר זה

בשבועות האחרונים, אפשר היה לשים לב להחשכה הדרגתית לאורך שעות אחר הצהרים. הסתיו כבר כאן והחל מחודש ספטמבר, כל יום מחשיך מוקדם יותר. היום נעבור רשמית לשעון חורף ובשעה 02:00 לפנות בוקר, השעון יזוז שעה אחרת אחורה והשעה תהיה 01:00. על פניו, הרווחנו שעת שינה, אבל בפועל, כל מי שיש לו ילדים יודע שלא משנה לאיזה שעון נעבור, תמיד נפסיד שינה.
שעון חורף

בלילה הראשון להחלפת השעון כולנו נקום לכאורה שעה מוקדם יותר, זה טבעי ומובן שכן אף תינוק לא יודע לקרוא שעון (ובכל זאת אנחנו מקובעים על זמני שינה מסויימים בדר”כ)
אז הנה כל מה שרציתם לדעת על החלפת השעון.

חייבים לעשות עם זה משהו?

לא.. גוף האדם מסתנכרן עם השמש. מערכת שלמה של הפרשת הורמונים עובדת ללא קשר לשעון חיצוני ומתבססת על מנגנוני שעון פיזיולוגים שלנו. גם בלי עזרתנו המלאכותית וגם בלי לרוץ ליועצת שינה, כולנו מסתנכרנים מחדש לשעה החדשה.הגוף מפרש את החלפת השעון כמו ג’ט לג וגם אם לא נשנה דבר בשגרת היום, תוך שבועיים בערך, יסתנכרנו הילדים עם השעון החדש.

אז מה יקרה למחרת ההחלפה?

היות וילדים שאינם יודעים לקרוא שעון (וגם כאלה שכן ) מבססים את המוכנות שלהם לשינה על סמך אירועים רצופים שקורים בשגרה (טקס שינה), מומלץ לקחת בחשבון את השעה הקודמת ובשבוע הראשון להחלפת השעון, לאפשר לילדים לעבור בהדרגה לשעון החדש.

למשל: בערב שלמחרת ההחלפה, השעון יראה שהגיעה שעת ההשכבה (נגיד ש19:00) אבל בפועל עבור רוב ילדינו, השעון הביולוגי יראה שהשעה כבר 20:00 וחלקם יהיו כבר בעייפות יתר ולכן אני ממליצה להשאיר שעון אחד בבית שאותו תשאירו מכוון לשעון הקיץ. כך, אם שעת ההשכבה הרגילה שלכם הייתה 19:00 תוכלו להתחיל להתארגן לשינה בשעה 17:00 (שהייתה פעם 18:00) ולהתחיל טקס שינה בשעה 17:45 (שהיתה פעם 18:45)

 

סביר להניח שאם לא תעשו דבר ותתיחסו אך ורק לשעון המעודכן, רוב הילדים יגיעו לשעת השינה החדשה בעייפות יתר של שעה, דבר שעלול לגרום ליקיצות מרובות, חלונות עירות, יקיצות מוקדמות לפנות בוקר (שאין קשורות להחלפת השעון) והרדמות קשות. ולכן ההדרגה חשובה. רוב התינוקות יתקשו להחזיק מעמד שעה כדי להסתנכרן עם השעון החדש ורובם ימשיכו לקום בשעה הקודמת ויתקשו לחזור לישון לעוד שעה ולכן מומלץ לעבוד בהדרגה. להשכיב כל יום 15 דק’ או 10′ מאוחר יותר כמו כן להוציא מהמיטה 10 או 15 דק’ מאוחר יותר מהמיטה בבוקר.

האם הצלחת המעבר בין שעות חורף וקיץ תלויה בעוד גורמים?

כמו בכל תהליך הקשור לילדים, כמו גמילה מחיתולים ההסתגלות המהירה והמיטבית להחלפת השעון קשורה גם בחוקי הבית ובגבולות שתציבו לילדכם. אם ילדיכם יודעים להירדם באופן עצמאי, סביר להניח שהמעבר יעבור בצורה חלקה ואם לא, כדאי להתחיל לעבוד על הרגלי שינה נכונים ובריאים, אם לא עבור החלפת השעון הזו- אז עבור החלפת השעון הבאה.

אז איך יהיה הכי נכון לפעול ?

במצב אידאלי, נתחיל את המעבר לשעון חורף כשבוע – שבועיים (בהתאם לגיל ויכולות הילד) לפני החלפת השעון ונאחר לילדנו את שעת ההשכבה ב10-15 דק בכל יום עד שנגיע לשעה מאוחר יותר (שהיא תהיה השעה הרגילה אחרי החלפת השעון). במידה ופיספסנו את חלון ההזדמנויות להכנה מוקדמת, מומלץ להיעזר במנורת לילה קטנה (בעלת אור חם וקטן ככל האפשר) שעובדת על טיימר שעון שבת (ניתן לרכוש בטמבוריות וחנויות חשמל) ולכוון אותה לשעה המוקדמת ביותר שבה קם ילדכם (במקרה של החלפת שעון 5:00 בהנחה וקודם קם בשעה 6) ומשם להזיזו כל יומיים 10-15 דק’ מאוחר יותר עד שתגיעו לשעת ההשכמה המקורית טרם החלפת השעון.

זקוקים להכוונה ראשונית?

מוזמנים להשאיר פרטים ואחזור אליכם לשיחת ייעוץ ראשונה ללא עלות!

חושב שהמאמר יכול לעזור למישהו שאתה מכיר ? מוזמן לשתף

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב twitter
טוויטר
שיתוף ב linkedin
לינקדאין
שיתוף ב whatsapp
וואצאפ
שיתוף ב email
אימייל

אולי יעניין אותך גם…

הרגלי שינה בריאים
ייעוץ שינה לתינוקות
רינת פרדו בלינקו

איך ניצור הרגלי שינה בריאים

הרגלי שינה טובים הם שם כולל לכל מה שעוזר לנו לקדם שינה טובה הן מבחינה איכותית והן מבחינה כמותית.  בואו ללמוד איך להקנות אותם לתינוקות שלכם.

שינה על הבטן תינוקות
ייעוץ שינה לתינוקות
רינת פרדו בלינקו

האם ניתן למנוע שינה על הבטן אצל תינוקות?

הנחיות משרד הבריאות ממליצות להרדים את התינוק כאשר הוא על הגב ולא על הבטן כדי למנוע מקרי מוות בעריסה. עם זאת ישנו קושי בהרדמת תינוקות במצב זה… אז מהם בדיוק הקשים ומה ניתן לעשות כדי לפתור אותם? המשיכו לקרוא וקבלו את כל הפתרונות שלי עבורכם

מוזמנים ליצור קשר

מאמרים אחרונים

לקוחות ממליצים